Artnews
  Dnes je: 28. 06. 2017    Hlavní stránka   Seznam rubrik   Download   Weblinks   Fórum      
Hlavní menu
Hlavní stránka
Seznam rubrik
Galerie
Download
Weblinks
Art slovník
Fórum
Kontakt

Přidat článek
Přispívání do galerie
Rozšířené vyhledávání
Opus Dei

Náhodný obrázek
conceptions 15
Conceptions-Luis Royo
zobrazení: 7851
známka: 2.37

Login
Čtenář nepřihlášen!

Uživatelské jméno:
Heslo:



Zapomenuté heslo Registrace | Info

Z dějin výtvarných technik-Kvaš
 Vydáno dne 05. 12. 2005 (13881 přečtení)
Když se řekne tempera je většině lidí jasné, o jakou techniku se jedná.Ale, co takhle když se řekne kvaš či gouache?Jaký je mezi těmito pojmy rozdíl?Jaké je jejich složení a jak se vlastně technika kvaše liší od akvarelu či tempery?
Na tyto otázky a mnoho dalších se vám budu snažit v tomto článku alespoň trochu odpovědět a zhruba nastínit stručnou historii techniky kvaše a tempery ve výtvarném umění.

Kvašové barvy se stejně jako akvarel skládají z kvalitního pigmentového prášku,arabské gumy a jako ředidlo je použita voda.Na rozdíl,ale od akvarelových barev se do kvaše ještě přidává běloba,která mu propůjčuje neprůhledný a matný vzhled.Kvašové barvy stejně jako akvarel rychle zasychají,ale na rozdíl od akvarelu netvoří průhledný film,ale neprůhlednou vrstvu,díky niž se skvěle hodí pro tvorbu obrazů kde převažují velké barevné plochy.
Kvašové barvy bývají nikdy označovány jako tempera a mnoho lidí si tyto pojmy plete.Vyplývá to z toho,že jsou v dnešní době skoro identické,rozdíl je jen v kvalitě pigmentového prášku a doplňujících přísad.Kvaš je tvořen z kvalitního pigmentu a je určen k umělecké tvorbě,jeho barva je sytější a kvalitnější.
Tempera se oproti tomu skládá z méně kvalitních přísad a je primárně určena ke studijním účelům.V 15 století se taky tímto názvem označovala technika vaječné tempery,jejíž základem bylo,jak už název napovídá, ještě vejce.
Pro kvašové barvy se stejně jako pro akvarel vyrábí množství přípravků,které pozměňují jejich vlastnosti.Příkladem je tekutá arabská guma,která barvám propůjčuje tekutější a průsvitnější vzhled či medium pro kvašové barvy,které zlepšuje jejich přilnavost na podklad a zabraňuje odlupování silných vrstev barvy atd...
Jako podklad lze pro kvaš použít samozřejmě papír,lepenku,ale i dřevěné a sololitové desky, překližku,sádru či plátno.
Štětce které se dají použít pro tuto techniku jsou identické s akvarelovými,to znamená ,že můžete použít jemné sobolí či syntetické štětce.Dále se používají i tvrdé štětce s prasečími štětinami určené pro olejomalbu,které vytvářejí zajímavé struktury na papíře.

Historie Kvaše

Technika kvašových barev nemá dlouhou historickou tradici jako olejomalba či pastel.Je to zapříčiněno tím,že kvaš byl dlouho ve stínu akvarelu a byl s ním mnohdy zaměňován.
Když budeme pátrat v minulosti umění přeci jen na některé styčné body kvaše narazíme.Tak ku příkladu již staří Egypťané využívali arabskou gumu,pigment a vodu při výzdobě sádrových desek svých hrobek.Dále se můžeme setkat s předchůdcem kvaše na malbách středověkých miniatur na pergamenech,kde se využívala i běloba v podobě křídy.V 19 století byla křída nahrazena olověnou bělobou,výsledkem byl krycí akvarel,který dnes označujeme jako kvaš.
Samotný kvaš,ale musel projít dlouho cestou,než se stal samostatnou výtvarnou technikou.Například až roku 1760 se kvaš odděluje od tempery a k samotnému oddělení od akvarelu dochází až roku 1804.Tehdy v Londýně Royal Water Color poprvé představila přesný kánon pro akvarel,hlavním požadavkem byla průsvitnost lazur bílou barvu představovala jen barva papíru.Od této doby se technika akvarelu odděluje od kvaše,získává akademické základy a rozvijí se vlastní cestou.Naproti tomu se stává kvaš až druhořadou technikou určenou především pro skici a návrhy.
Svého „probuzení“ se dočkává kvaš až s příchodem barevné litografie a plakátu do výtvarného umění v 19 století.Pro tisk plakátů se kvaš začal používat hlavně díky plošným,krycím a matným barvám,díky čemuž se dal výsledek snadno předvídat.
Obecně se vznik plakátu datuje kolem poloviny 19 století,ve Francii.Na jeho vzniku se mimo jiné podíleli takové veličiny jako Édouard Manet či Honoré Daumier.Do této doby bylo hlavní doménou plakátu užité písmo pro reklamu.
Zlatý věk plakátu spadá do posledního desetiletí 19 století a je spjat hlavně se secesí.Plakátová tvorba dostává svou nezaměnitelnou podobu,která jí tak proslavila.Začíná se objevovat vliv japonské grafiky,zářivé barvy,velkosvětská témata a mizí detaily ve prospěch hlavního motivu.
První vrchol plakátové tvorby je neodmyslitelně spjat s dílem Henryho de Toulouse-Lautreka(1864-1901).Tento umělec se narodil ve Francii v rodině bohatého šlechtice a už od mládí tíhl k výtvarnému umění.Žil v centru Paříže a proslavil se hlavně svými plakáty z prostředí kabaretní zábavy ,kde pravidelně popíjel a vedl bohémský život.To se mu také stalo osudným,alkohol mu podlomil zdraví a on umírá v ústraní na svém rodinném sídle ve věku 37let.
Z dalších známých malířů tohoto období jmenujme například Pierre Bombarda(1867-1947), tento malíř a grafik vnesl do evropského plakátu japonské vlivy a zářivé barvy téměř bez stínů.
V neposlední řadě můžeme i jmenovat umělce českého původu Alfonse Muchu(1860-1939), jehož neslavnější období je právě spjato s plakátovou tvorbou a vlnou Art Nouveau ve Francii kolem roku 1900.
S příchodem první světové války se začínají v kvaší a plakátové tvorbě objevovat nová témata a radikální změny. Opouští se od secese a přírodních témat a jako hlavním téma se objevuje abstrakce a reakce na válku a probíhající ruskou revoluci.Jedním z význačných ilustrátoru a grafiků této doby je např. El Lissitzky(1890-1941). Tento malíř, který vystudoval inženýrství a architekturu se brzo dostal do podvědomí široké výtvarné veřejnosti svými levicovými názory a hlavně svou abstraktní tvorbou, ovlivněnou ruskou revolucí.Vystavoval své obrazy a plakáty po celé Evropě a publikoval v mnoha zahraničních časopisech.Byl mimo jiné i návrhář ruských vlajek a poštovních známek.Většina předloh pro jeho plakáty a grafiky v této době je malovaná hlavně kvašem, čí tuší.
Ale kvaš není to doména jen tohoto malíře můžeme jmenovat i další jako např.Joan Miró(1893-1983),Graham Sutherland(1903-1980) atd.
Ve 20 století se kvaš stále více dostává do popředí zájmu malířů a grafiků.S rozšířením americké airbrush ve 40 letech se kvaš také stává oblíbenou technikou ilustrátorů časopisů a knih.A jejich zájem o kvašové barvy neutuchá ani v post-moderně přelomu 20 století,jak se jistě můžete přesvědčit sami při pohledu na množství alb fantasy a scifi ilustrátorů dnešní doby.....

Zdroje:

internet

en.wikipedia.org
www.artcyclopedia.com
eggtempera.free.fr
www.vanaken.com

knihy

Encyklopedie výtvarných technik a materiálů
Jak malovat kvašovými barvami
Akryl a kvaš







Systém hlasování 1= nejlepší 5= nejhorší
[Akt. známka: 1,00] 1 2 3 4 5

  Celý článek   Autor: js   Počet komentářů: 2   Přidat komentář   Informační e-mail Vytisknout článek

Hot news

07.03.2008: Update weblinks
...a to konkrétně sekce výrobců,nyní obsahuje více jak 60 odkazů.

04.10.2007: Update galerie čtenářů
Do galerie č.6,výtvarníka Romana Caldy bylo přidáno 5 nových obrázků.
[ js ]

02.10.2007: Update ceníku.....
Po téměř roce byl aktualizován ceník ateliéru Art-Jaro,který naleznete v Downloadu - sekce ceníky.
[ js ]

01.10.2007: Galerie no.20
....a 29 akvarelových obrázků výtvarníka Eugene Ivanova.
[ js ]


Art slovník
Art slovník

Výrobci a prodejci

Agama

Gabbert

Iwata

Koh-i-noor

Lukas

Umton

Winsor & Newton



Copyright © 2003-2008 Artnews.cz -všechny články na Artnews.cz jsou vlastnictvím autorů či provozovatele stránek. Bez svolení je není dovoleno dále šířit.
Tyto www stránky byly vytvořeny prostřednictvím phpRS - ©design by js.
optimalizace PageRank.cz