Akt in bronze krok za krokem
Autor: J.Křemeček <art-jaro[at]swissonline.ch>, Téma: Art, Vydáno dne: 29. 01. 2005



Jedná se o zatím jediný obraz tohoto druhu, kde jsem použil Surrealistický styl šedesátých a sedmdesátých let poprvé pro Airbrush před dvěma lety. Do té doby jsem je maloval tímto stylem pouze olejovými barvami. Při této práci používám také výjimečně maskovací folie. Obraz se jmenuje Akt in bronze na plátně o velikosti 60 x 60 cm,proveden barvami Createx a Illu Color, Pistolkami Vega se střední velikostí trysky (jak je známo, pistolky Vega, které jsou od firmy Badger- USA mají tři různé velikosti trysek), pistolkou Olympos SP-B s tryskou 0,18 Fisher-USA také 0,18 mm a Devilbiss Sprite s 0.12 mm silnou tryskou.

1) Inspirací pro tento obraz byly pohnuté dny po brutálním teroristickém zasažení v NY. Zamyšlený a vážný výraz v obličeji ženy s pohledem do dály není nepřítomný. Je to pohled do zítřka, který musí přijít a přijde.
Vzpřímená postava, zvedající se v pokleku z prachu a trosek okolo je symbolem pro celou všednost následujících dnů ve městě a složitosti lidského utrpení Jsme tady a budeme tady tak dlouho, jak jen to bude možné. Ať je to kdekoliv na světě, kdekoliv na naší planetě.
Po definitivním rozkreslení motivu na papír přenáším kresbu za pomocí projektoru Design Master slabě tužkou na plátno.

2)Linie se po překreslení musí dokreslit a zpřesnit. V zatemněné místnosti se hned něco přehlédne. Jinak je projektor velice hodnotným pomocníkem, kterého využívá mnoho výtvarníků.



3)Jak bude vypadat barevná kombinace obrazu je už dávno v hlavě sestaveno. S tím pracuji už při vytváření ilustrace. Pro pozadí používám hustší barvu od Createx. Světlý okr míchám s bílou s přibarvením několika kapek hnědého Caput mortuum hell a ředím vodou. Používám zásadně Akrylové barvy vodou ředitelné. I pro motorky, helmy, tedy plech, tvrdé plastiky a podobně. Povrch každého materiál se musí patřičně připravit a barvy Illu Color, Auto Air,Createx a podobné jsou pro tyto práce ideální.Dělám si první zkoušky barevného odstínu vedle na papír.

4)Širším štětcem nanáším barvu zhruba na plátno tak, aby zůstala postava nepřetřena.





5)Potřebuji, aby barva trochu oschla, tak si připravuji barvu pro další krok. Kdo ty barvy zná, vidí, že pracuji s Createx, v tomto případě s krycím Opakem.




6)Teď musím pohnout, první barvu jsem nechal už moc dlouho schnout. To jsem nechtěl, ale podle plánu vytírám zlehka barvu mokrým, měkkým hadrem tak, aby zůstala ve struktuře plátna. Na povrchu bude zesvětlena, smyta.



7)Po nanášení druhé barvy štětcem vytvářím šedivý základ pro roztahaná oblaka prachu. Po krátkém zaschnutí je zase vytírám mokrou mořskou houbou, která je tvrdší, než hadra před tím. Dosahuji tak hrubšího efektu.



8)Pro přesnější vykreslení používám barevné tužky značky Faber Castell. Jsou měkčí a mají velice dobrou barevnou intensitu.Na tomto obrázku je vidět také kousek skici tužkou, kterou jsem měl ukázat vlastně jako obrázek č.1. Sorry.


9)Takto připravené pozadí překrývám dalším objektem. Tady přichází konečně na řadu pistolka Vega. Míchám barvy Illu Color od firmy Lukas a sice Vandyckbraun a trochu indické žluté a ředím silně s vodou. Pracuji od ruky. Kresba zůstává zatím úmyslně neostrá, aby mi později více vystoupila silueta postavy.

10)Čistou ale pořád silně vodou ředěnou Vandyckbraun vypracovávám stínování v pozadí. Vystupuje více barevná intenzita.




11)Struktura v cárech prachu je stříkána barvou Sepia-Illu Color. Je tmavá, ale to bude pro další krok potřeba.Barvy Illu Color jsou v tomto případě už všechny transparentní.




12)Na konec formuji oblaka bílou ředěnou a přestříkávám ještě více naředěným barevným odstínem první barvou pro pozadí.Tím dosahuji barevnou vyrovnanost pozadí a pro lepší plastičnost přidávám ve spodní části ředěnou Vandyckbraun.


13)Detailní záběr na oblaka prachu. Je vidět tmavá struktura v oblacích, bílé vytvarování a přibarvení barvou z pozadí.




14)Na řadu přichází maskovací folie Frisk Film. Je to transparentní, matová folie, na kterou se dá dobře kreslit tužku.Překrývám celé pozadí a postavu nechávám odkrytou.




15)Jak je vidět, připravil jsem si barvy pro postavu už předem do 30 ml skleniček. Zkoušky jsem dělal zase samozřejmě vedle na papír. Barvy jsou míchány zase z Caput mortuum hell (hnědá s červenožlutým zabarvením), Vandyckbraun (tmavá hnědá), Sepia (tmavá hnědá se slabým nazelenalým nádechem) a indická žlutá. Tady se už vystřídají jak pistole Vega, tak i ty ostatní, o kterých jsem mluvil na začátku, tedy Olympos SP-B, Fisher a Devilbis.Podle charakteru a jemnosti propracování.

16)Jako podklad pro další postup dělám slabý přechod od shora ředěnou indickou žlutou a Caput mortuum hell dole.





17)Teď to vezmeme trochu zkrátka, jinak budete číst do rána. Odkrývám postupně část po části a to od nejsvětlejších odstínů po tmavé. Tento postup jsem si zvolil jako osobní postup práce. Myslím si, že mohu tak lépe propracovávat kresbu a jednoduše přidávat na intenzitě tam, kde je potřeba většího kontrastu. Když to udělám obráceně, ztrácím pro tuto jemnost cit.
Odlepené díly šablony si nechávám vedle, protože se musí znovu a to precizně přilepit zpět na původní místo, až jsem s daným dílem hotov. Pozor na to, není to tak jednoduché, jak to vypadá.

18)Tam, kde tvoří světlo měkké přechody, používám gumy různé tvrdosti. U plátna je to horší práce. Na kartonu to funguje lépe.




19)Barevné tužky vykreslují ostřejší linie, nebo slouží ke korekturám a drobným úpravám.





20)Tady jsem s Ilustrací hotov. Zůstává nějakou dobu stát ve stojanu, protože se musí pozorovat. Tam se musí ještě něco upravit a tu se to musí vylepšit a tady by to taky ještě něco chtělo a ...!? V podstatě není obrázek nikdy stoprocentní, tak se začne s novým s dobrým přesvědčením, že si dám tentokrát lepe záležet. Máte to vidět...Celý kolotoč začne znovu.

21)Na konec jsem udělal na A4 malý Poster na vytisknutí.
Obraz byl prezentován na dvou výstavách v Curychu a je u mne v atelieru. Je na prodej za ...?S ohledem na Koruny se v případném zájmu určitě dohodnu. Je zarámován v neutrálním rámu z čistého dřeva, tzv Schattenfuge Leerrahmen.Tedy v rámu, vytvářející speciální odstup mezi rámem a obrazem, což vytváří pro rámy tohoto druhu specifický efekt. Osobně je mám velice rád.